Jeszcze w tym roku przewoźnik dalekobieżny zacznie zatrzymywać pociągi IC oraz TLK na przystanku Mława Miasto zamiast na stacji Mława. Rozwiązanie zostanie wprowadzone na razie na próbę na okres roku – wynika z odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury na interpelację poselską. Atutami przystanku jest bliskość centrum Mławy, lepsze skomunikowanie miejskimi autobusami, a także lepsza infrastruktura.
Powołując się na prośbę mieszkańców Mławy i powiatu mławskiego, posłanka Razem Paulina Matysiak spytała o możliwość wyznaczenia pociągom PKP Intercity postojów na przystanku Mława Miasto. Według mieszkańców oraz posłanki przewoźnik odmawia przeniesienia tam postojów ze stacji Mława bez głębszej analizy wielokryterialnej.
Bliżej miasta, dłuższe perony...
Zmodernizowany w sierpniu ubiegłego roku za 3,6 mln zł (jako część „programu przystankowego”) obiekt ma obecnie perony wydłużone do 400 metrów – jak twierdzi parlamentarzystka, inwestycja miała na celu właśnie dostosowanie ich do postojów pociągów kategorii IC i TLK. Na stacji Mława długość peronów nadal wynosi tylko 300 m, przez co w ostatnich wagonach wielu składów dalekobieżnych podczas postoju nie otwiera się drzwi. Posłanka zauważa, że nawet sezonowe pospieszne pociągi Kolei Mazowieckich „Słoneczny” (Warszawa – Gdynia – Ustka) zatrzymują się na przystanku Mława Miasto.
– W pobliżu stacji Mława Miasto wybudowało w 2021 roku centrum przesiadkowe z poczekalnią dla korzystających z lokalnych linii autobusowych o zasięgu powiatowym oraz autobusów dalekobieżnych – przypomina Matysiak. Samorząd chce, by przystanek Mława Miasto stał się głównym punktem zatrzymywania pociągów na terenie Mławy. Argumentem za Mławą Miasto jest ponadto jej położenie bliżej centrum oraz nowych osiedli – powstała w XIX wieku stacja Mława jest w typowy dla dawnego zaboru rosyjskiego sposób oddalona od serca miasta o ok. 3 km w linii prostej. Co gorsza, miejskie autobusy kursują rzadko, przy starej stacji nie ma też postoju taksówek.
Przy 400-metrowych peronach zatrzymują się obecnie tylko pociągi Kolei Mazowieckich o maksymalnej długości 220 m. Matysiak kwestionuje wobec tego w interpelacji sens przeprowadzonego wydłużenia peronów. – Na jakiej podstawie spółka PKP PLK SA oszacowała zapotrzebowanie na wydłużenie peronów na stacji Mława Miasto? Czy przed rozpoczęciem inwestycji PKP PLK SA konsultowały wydłużenie peronów względem potrzeb przewozowych PKP Intercity? Czy spółce PKP Intercity SA w zakresie opracowywania oferty przewozowej znana jest powszechnie dostępna publikacja architektów pn. „
Przemieszczanie się centrum Mławy w historii jej rozwoju — znaczenie centrotwórcze stacji kolejowej Mława Miasto”? – zadała pytania.
Rok 2025 – okres próby
Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak zapewnił, że resort poddał sugestię zmiany miejsca zatrzymania analizie. – Została podjęta decyzja o pilotażowym przeniesieniu zatrzymania pociągów dalekobieżnych PKP Intercity ze stacji Mława na zmodernizowany przystanek Mława Miasto, począwszy od rozkładu jazdy 2024/2025 – zapowiedział. Ministerstwo i przewoźnik będą w trakcie obowiązywania rozkładu monitorować frekwencję oraz ewentualne negatywne skutki nowego rozwiązania. Podczas prac nad rozkładem 2025/26 zmiany będą mogły zostać wprowadzone już na stałe lub wycofane.
Warto przypomnieć, że przed dziewięcioma laty stacja Mława doczekała się w ostatnich latach
nowego budynku dworca systemowego. Od dwóch lat natomiast w obiekcie ponownie działa
kasa biletowa.